Confruntările și certurile nu pot fi mereu evitate, însă ele apar în viața de zi cu zi, fie ele minore sau majore. Acestea se pot isca acasă, în familie, la locul de muncă, în trafic, în magazin la cumpărături sau în orice alt loc unde sunt oameni. Ar fi bine să cunoaștem niște căi, în care inteligența emoțională ne salvează în situațiile de conflict.

Atunci când devenim furioși și dorim să ne expunem punctul de vedere, noi ne exprimăm agresivitatea în mare parte, iar această ne împiedică să construim o comunicare eficientă. Mulți consideră că stilul pasiv-agresiv de comunicare este cel mai bun, astfel evitând certurile, însă nu este așa. Aceasta îi poate înfuria mai tare pe cei cu care discutăm. 

Așadar, ce strategii am putea aplica pentru a menține dialogul calm?

  • În primul rând fii conștient de situația în care te afli și ce se întâmplă, de fapt. Așteaptă, deoarece în momentele de supărare creierul este copleșit de această emoție și nu-ți permite să gândești limpede la ceva. Amigdala, care este centrul emoțional al creierului, este foarte activă și devine aproape imposibil să rezonezi logic. Plimbările sau exercițiile de respirație sunt foarte eficiente în aceste situații.
  • Încearcă să determini ce emoții te copleșesc și dacă furia este într-adevăr ceea ce te apasă. De multe ori confundăm furia cu durerea, tristețea sau respingerea. După ce ai înțeles despre ce este vorba, poți vorbi cu interlocutorul tău despre ceea ce simți.  
  • Încearcă să-ți înțelegi interlocutorul, de ce are acest comportament? De multe ori ne concentrăm pe senzații și nu suntem în stare să ne punem în locul celuilalt ca să vedem situația din punctul lui de vedere. Nu-l învinovăți înainte de a clarifica de ce adoptă această atitudine față de tine în aceste momente și ce l-a făcut să reacționeze astfel.
  • Încearcă să transmiți mesajul corect. Este important ca într-o discuție să nu existe loc de interpretări eronate sau de care nu s-au avut în vedere. De multe ori certurile apar anume din discuțiile care nu sunt înțelese sau nu sunt duse până la bun sfârșit. Nu lăsa ca părerea ta sau ceea ce ai de zis să rămână unilateral, ci asigură-te că partenerul a înțeles despre ce vorbești și este sau nu de acord. Încearcă să-l asculți ți pe el fără ca să-l critici și ajungeți la un compromis. Manifestă empatie!
  • Nu reacționa imediat agresiv odată ce ai auzit o veste neplăcută sau o acuză în adresa unei rude apropiate. Discută mai întâi și cu cel ”acuzat” ca să te convingi dacă este într-adevăr așa cum se zvonește, sau acestea sunt doar niște vorbe denigratoare aruncate intenționat. 

Citeșe și: Tehnici de respingere a acceselor de furie pe lifeinfo.ro

Dacă te întrebi de ce ești expus în asemenea situații, totodată întreabă-te cât de mult te afectează. În ce măsură sunt ceilalți să-ți atingă sistemul nervos prin provocarea anumitor situații de stres, furie și mânie. Dacă stai și reflectezi asupra-i, vei realiza că orice moment și orice problemuță este rezolvabilă, iar nervii tăi nu au de ce să izbucnească instant fără a clarifica miezul neînțelegerilor ce pot apărea. 

Ai grijă de tine și sănătatea ta emoțională!